Een goede webtekst schrijven – hyperlinks

Hyperlinks zijn als de ANWB-richtingsborden op de snelweg. Je wilt snel en betrouwbaar kunnen zien waar de afslag heen gaat. Zo wil je bij een hyperlink ook snel en betrouwbaar kunnen zien op welke pagina je terechtkomt.

Het is voor een automobilist bijzonder frustrerend als hij de verkeerde afslag neemt.
Dat zelfde geldt voor een lezer die na klikken op een hyperlink op een pagina terecht komt waar hij niet wil zijn.

Een hyperlink moet daarom duidelijk laten zien waar je heen gaat als je er op klikt.

Label

De tekst van de hyperlink wordt het label genoemd. Bijvoorbeeld in “Lees meer over mijn diensten” is het woord “diensten” het label.

Het label is als de tekst op een ANWB-richtingsbord. Het moet duidelijk aangeven waar je heen gaat.

Een voorbeeld van een onduidelijk label is:  “Klik hier voor de laatste aanbieding”.
Het is vaag en niet éénduidig: het woord “hier” zegt niets over waar de link heengaat. Je kunt dat alleen afleiden als je de hele zin hebt gelezen.

Dat kan veel beter. Vervang de zin door: “Ga naar de laatste aanbieding”.
Nu is veel duidelijker uit het label af te leiden waar je na klikken terecht komt. Zelfs als je alleen de tekst van het label zou hebben gelezen.

Plaats in de tekst

Om dezelfde reden van duidelijkheid plaats je een hyperlink niet vooraan in de alinea of de zin.
Het is op dat moment voor de lezer nog onduidelijk waar de tekst over gaat. Hij kan dan geen goede beslissing nemen of klikken wel zinvol is.

Meerdere hyperlinks

Vermijd het direkt achter elkaar plaatsen van meerdere hyperlinks. Het is dan moeilijk te bepalen waar de ene hyperlink eindigt en de andere begint.
Verwijzen ze naar de zelfde pagina, maak er dan één hyperlink van. Anders kun je er ook voor kiezen ze in een lijst te zetten.

Wees sowieso spaarzaam met het gebruik van hyperlinks.
Een goede vuistregel is om in een langere tekst één hyperlink per alinea te plaatsen. Tenzij het om een opsomming gaat.

Tot slot

Het allerbelangrijkste is om altijd voor ogen te houden dat je niet voor jezelf maar voor je lezer schrijft.
Gebruik geen moeilijke vaktermen, tenzij je voor vakgenoten schrijft. Schrijf je voor een publiek met een academische achtergrond, dan mogen de zinnen best wat langer zijn. Schrijf je voor een breed publiek, houdt het dan voor de zekerheid simpel.

Veel schrijfplezier.

Bronnen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *